تبلیغات
عرفانی ، اسلامی - سلوك شیفتگان ناب
دوشنبه 24 آبان 1389

سلوك شیفتگان ناب

   نوشته شده توسط: دل نوشته    نوع مطلب :اسلامی ،عرفانی ،

در شرح فراز دیگرى از دعا، كه امام از خداى سبحان درخواست مى كند: «إِلَهِی حَقِّقْنِی بِحَقَائِقِ أَهْلِ الْقُرْبِ وَ اسْلُكْ بِی مَسْلَكَ أَهْلِ الْجَذْبِ»، سالكان كوى الهى را چهار گروه معرفى مى كنند:

1 ـ سالكان مطلق كه همواره با استدلال علمى و سلوك عملى، آرام آرام طى طریق مى كنند. این گروه تا آخر عمر در راهند.

2 ـ شیفتگان ناب كه از آغاز تا پایان با جذبه الهى مى نگرند و پیش مى روند، نه با استدلال علمى و نه با سلوك عملى.

3 ـ سالكان مجذوب كه ابتدا با استدلال علمى و سلوك عملى پیش مى روند، ولى در پایان راه لطف خدا آن ها را در بر مى گیرد و بقیه راه را با جذبه و كشش راه مى پیمایند.

4 ـ مجذوبان سالك كه در آغاز جذبه اى حركتشان مى دهد ولى در میانه راه به حال عادى بر مى گردند و باقیمانده راه را با استدلال علمى و سلوك عملى مى پیمایند.

امام حسین(علیه السلام) در این جمله از خداوند مى خواهد كه سلوك شیفتگان ناب را نصیب او گرداند تا عشق براى او ملكه شود و در پرتو آن تمام كارهایش فقط با جاذبه الهى انجام گیرد. آنان بندگان مقرّب الهى و فرشتگان و انسان هاى كاملند.

فراز و نشیب در دعاى عرفه

در پایان این معرفى اجمالى، به دو مطلب مهم دیگر كه در شرح این دعا تذكر داده شده، اشاره مى شود.

نخست آن كه، انسان كامل چون جلوه هاى مختلف دارد، گاهى در اوج از خدا چیزى مى طلبد و گاهى در حضیض و فرودستى مطلبى را مى خواهد، این فراز و نشیب در دعاى عرفه نیز مشهود است. امام گاهى خواستار مقام احسان از خداست «اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَخْشَاكَ كَأَنِّی أَرَاكَ» و گاهى مسائل جزئى دنیایى مى طلبد و مى گوید: «وَ انْصُرْنِی عَلَى مَنْ ظَلَمَنِی وَ أَرِنِی فِیهِ ثَارِی وَ مَآرِبِی وَ أَقِرَّ بِذَلِكَ عَیْنِی».

استاد در تشریح علت این فراز و فرود در دعا مى گویند:

«سرّ این فراز و نشیب آن است كه خواسته هاى مادى، امور دنیاى محض نیست، بلكه در باطن آن ها مسائل معنوى و اخروى نیز نهفته است. زیرا ظلم به آن حضرت، شخصى نیست بلكه كسى كه به دین مقدس اسلام و شخصیت حقوقى وى كه همان امامت است، ستم روا مى دارد، به آن حضرت جفا مى كند».

سپس با استناد به آیاتى كه وعده حتمى و قطعى الهى را تبیین مى كند، خواسته امام را وعده ضمنى براى یارى دین خدا مى شمارند كه براى رسیدن به آن مقام و تحقق بخشیدن به این وعده از خدا مى خواهد كه قله هاى كمال دنیا و آخرت یعنى شهامت و شجاعت و جهاد فى سبیل الله و شهادت را بهره او سازد «وَ اجْعَلْ لِی یَا إِلَهِی الدَّرَجَةَ الْعُلْیَا فِی الآْخِرَةِ وَ الاُْولَى».